***
Podmínky k udělení zápočtu a složení zkoušky:
|
Что нужно, чтобы получить зачёт и сдать экзамен:
|
Předmětem zkoušky bude prokázat znalost základních pojmů a problémů oboru sociální psychologie.
|
Учащийся должен показать знание основных понятий и проблем
социальной психологии.
|
Nepominutelnou podmínkou (conditio sine qua non) ke zkoušce je podrobné prostudování nejméně dvou základních učebnic sociální psychologie a schopnost srovnat jejich pojetí sociálně psychologických jevů.
|
Чтобы успешно сдать экзамен, необходимо подробно
проштудировать не менее двух разных учебников основ социальной психологии,
уметь сопоставить представленные в них различные подходы к изучению
социально-психологических явлений.
|
Studující může použít i jiných pramenů, než jsou uvedeny v seznamu literatury.
|
Учащийся может использовать и иные источники, кроме
приведенных в перечне рекомендованной литературы.
|
Dále se hodnotí vlastní iniciativa na vyučování a aktivita ve vyhledání, v četbě a v porozumění dalším textům.
|
Оценивается также его собственные приёмы изучения
материала, настойчивость в поисках других источников, их прочтение и
понимание.
|
Okruh literatury není omezen, ve světových jazycích je v současnosti již k dispozici nepřehledný počet základních učebních textů i studií o jednotlivých kapitolách či aplikacích sociálně psychologického vědění.
|
Литературы по этой дисциплине издано огромное количество.
На основных языках сейчас существует нескончаемый список учебников основ
социальной психологии, пособий по основным ее аспектам, работ по ее
практическому применению.
|
Otázky, témata ke zkoušce:
|
Экзаменационные вопросы и темы:
|
Uchazeči si ke zkoušce
přinesou seznam prostudované literatury. Literaturu ke zkoušce lze i konzultovat se zkoušejícím.
|
На экзамен нужно принести список проштудированной
литературы. Экзаменуемый может на экзамене заглядывать в принесенные им самим
пособия и учебники.
|
SOCIÁLNÍ
PSYCHOLOGIE
Социальная психология
Cíle:
|
Цели:
|
Pochopení sociálního rozměru člověka pohledem psychologie.
Student se má učit do jisté míry předvídat chování lidí podle sociálního kontextu, v němž se nacházejí. Může tak volit preventivní strategii a taktiku svého chování a naučit se profesionálně zvládat emoce okolí a odvracet zbytečné konflikty mezi lidmi.
|
Понять социальные масштабы человека с точки зрения
психологии. Студент должен научиться приблизительно прогнозировать поведение
людей в зависимости от обстоятельств в социуме. Тогда он сможет, варьируя
тактику и стратегию своего поведения, принять превентивные меры, наýчится умело направлять эмоции окружающих,
предотвращать ненужные конфликты между людьми.
|
Obsah (jídelníček pro studující):
|
Оглавление (меню для учащихся):
|
Předkrm:
|
Закуска:
|
Předmět sociální
psychologie, její význam pro porozumění jedince mezi lidmi a jeho vztahům k
druhým lidem; prehistorie a založení hraniční vědy: sociální psychologie;
půvab nudných definice vědního oboru; behaviorální koncept sociální
psychologie a problematika porozumění sociálnímu jednání
|
Предмет социальной психологии, ее значение для
взаимопонимания отдельных индивидов, для отношений индивид - общество.
Предпосылки и возникновение новой науки - социальной психологии на стыке
других наук. Скромное обаяние занудных определений данной отрасли знаний,
поведенческий аспект социальной психологии и проблемы понимания социального
поведения.
|
Hlavní menu:
|
Главные блюда:
|
Sociální percepce a
interpersonální percepce; implicitní teorie osobnosti; osobnostní konstrukty;
stereotypy a kvazikategorizace; kauzální atribuce; základní atribuční omyl;
pravidlo antropocentrismu; sociální, sexuální a spirituální inteligence,
|
Социальное и межличностное восприятие, имплицитные теории
личности, личностные конструкты, стереотипы и квази-категоризация, причинные
атрибуции, основная ошибка при атрибуции, правило антропоцентризма,
социальный, сексуальный и духовный интеллект,
|
Postoje; význam postojů v
každodenním životě; povaha a měření postojů, vytváření postojů, změny
postojů; stereotypy ve vnímání a rasové postoje;
|
Позиции, значение занимаемых позиций в повседневной жизни,
характер и измерение позиций, их выработка, изменение, стереотипы восприятия
и отношение к людям другой расы.
|
Teorie komunikace; verbální
a nonverbální komunikace; patologické formy komunikace (podceněná kapitola
sociální psychologie); jak si řádně vychutnat hádku; komunikace sněhuláků v
transakční analýze, životní dráhy,
|
Теория коммуникации, вербальное и невербальное общение,
патологические способы общения (недооцененный раздел социальной психологии),
как правильно насладиться ссорой, коммуникация между "снеговиками"
в трансактном анализе, жизненные сценарии,
|
Skupiny, organizace a
jedinec: skupiny a organizace; vůdcovství a skupinové změny; účinně jednající
skupina; Jedinec ve skupině
|
Группы, организации, индивид: группы и организации,
лидерство и изменения групп, эффективно функционирующая группа. Индивид
внутри группы
|
Иллюстрации: "Снеговик" в трансактном анализе
"Снеговики" и взаимодействие между ними
Zákusky a saláty:
|
Закуски и салаты:
|
Sociálně patologické jevy se zaměřením na děti a mládež; Aplikace sociální psychologie; Autoritářství; Sociální trénink; Sociálně psychologické myšlení v každodenním životě a v činnosti pracovníků; Sociálně psychologické teorie a kultura.
|
Социально патологические явления: целевой объект - дети и
молодежь, практическое приложение социальной психологии, авторитаризм,
социальный тренинг, социально-психологическое мышление в повседневной
жизнедеятельности работников, социально-психологические теории и культура.
|
1
|
|
Úvod do sociální
psychologie z historického hlediska
|
Введение в социальную психологию. Исторический аспект
|
Sociální myšlení,
předzvěsti sociální psychologie
|
Социальное мышление, предвестники социальной психологии
|
Psychologie davu
|
Психология толпы
|
Zaměření a rozrůznění
moderní sociální psychologie
|
Объект социальной психологии и различные ее аспекты
|
2
|
|
Evoluční sociální
psychologie
|
Социальная психология эволюции
|
Altruismus a přirozený výběr
|
Альтруизм и естественный отбор
|
Přirozený výběr a chování
|
Естественный отбор и поведение
|
Altruistické chování
|
Альтруистическое поведение
|
Inkluzivní fitness
(zdatnost) a význam příbuzenského rodu
|
Индивидуальная приспособленность и значение генеалогии для
индивида
|
Kooperace a kompetice
|
Сотрудничество: умения и навыки
|
Výběr partnera a rodové
rozdíly v chování
|
Выбор партнера и различия в поведении, сложившиеся в
данном роду
|
Výběr partnera
|
Выбор партнера
|
Rodové rozdíly v preferovaném
počtu partnerů
|
Различия в поведении, сложившиеся в данном роду,
касающемся количества партнеров
|
Kritéria výběru partnera
|
Критерии выбора партнеров
|
Mladí muži – riziko, násilí a
čest
|
Молодые мужчины - опасность, насилие и честь
|
Péče o nevlastní potomky a
žárlivost
|
Забота о детях супруга, ревность
|
3
|
|
Vývojová sociální psychologie
|
Социальная психология развития
|
Podstata socializace
|
Суть социализации
|
Děti jsou sociální bytosti od
narození
|
Дети - социальные существа с момента своего рождения
|
Socializace a sociální
psychologie
|
Социализация и социальная психология
|
Vývoj vztahů
|
Развитие отношений
|
Připoutání
|
Привязанность
|
Vztahy, sociální vývoj a
sociální psychologie
|
Межличностные отношения, социальное развитие и социальная
психология
|
Jazyk a sociální psychologie
|
Язык и социальная психология
|
Vývoj sociálních znalostí
|
Развитие социальных навыков, знаний и умений
|
Sociální interakce a
porozumění
|
Социальное взаимодействие и взаимопонимание
|
Porozumění sociálnímu světu
|
Понимание социума
|
4
|
|
Emoce
|
Эмоции
|
Co jsou emoce?
|
Эмоции, что это?
|
Emoce jako
sociálněpsychologický konstrukt
|
Эмоции как социально-психологический конструкт
|
Proč prožíváme emoce?
|
Зачем мы переживаем?
|
Význam emocí z evolučního
hlediska
|
Значение эмоций в ходе эволюции
|
Emoce jako systém sociálních
vodítek
|
Эмоции как система норм поведения в обществе
|
Emoce a pružnost chování
|
Эмоции и "упругие деформации" поведения
|
Zpracovávání informací
|
Переработка информации
|
Ovládání a kontrola
|
Управление и контроль
|
Jak emoce vznikají a čím se od
sebe liší?
|
Как возникают разные эмоции и чем они отличаются одна от
другой?
|
Kulturní a individuální
rozdíly ve zhodnocování událostí
|
Культурные и индивидуальные различия в оценках событий
|
Existují specifické vzorce
reakcí u různých druhů emocí?
|
Есть ли "типовые", "эталонные" реакции
для разных эмоций?
|
Motorické projevy
|
Проявления в мышечной моторике
|
Výraz tváře
|
Выражение лица
|
Zvukové projevy
|
Издаваемые звуки
|
Kontrola a cílené
ovlivňování emocí
|
Управление эмоцией и намеренное ее изменение
|
Fyziologické změny
|
Физиологические изменения
|
Subjektivní pocity
|
Субъективные ощущения
|
Dimenze pocitů
|
Количественная шкала ощущений
|
Pojmenovávání pocitů
|
Название ощущений
|
Jak na sebe působí jednotlivé
složky emocí?
|
Отдельные составляющие эмоции: как они действуют друг на
друга?
|
Katarze
|
Катарсис
|
Zpětná vazba
|
Обратная связь
|
Důsledky kontroly emocí
|
Последствия управления эмоциями
|
5
|
|
Postoje
|
Позиции
|
Definice konceptu postojů
|
Определение понятия позиции
|
Funkce postojů
|
Функции позиций
|
Struktura postojů
|
Структура позиций
|
Determinanty postojů
|
Детерминанты позиций
|
Přesvědčování
|
Убеждение
|
Změna chování může vést ke
změně postoje
|
Изменение поведения может изменить и позиции человека
|
Důsledky postojů
|
Последствия позиций
|
Postoje řídí zpracování
informací
|
Позиции при переработке информации
|
Postoje jako predikátory
chování
|
По позиции человека можно спрогнозировать его поведение
|
6
|
|
Prosociální chování
|
Просоциальное поведение
|
Proč si lidé pomáhají?
|
Зачем люди помогают друг другу?
|
Biologický přístup
|
Биологический подход
|
Individualistický přístup
|
Индивидуалистический подход
|
Interpersonální přístup
|
Межличностный подход
|
Přístup zaměřený na
sociální systémy
|
Подход, ориентированный на социальные системы
|
Pomoc v nouzi: Kdy
pomáháme?
|
Помочь человеку в беде: когда мы помогаем?
|
Důsledky přijetí pomoci
|
Последствия принятия помощи
|
Sociální opora
|
Социальная опора
|
7
|
|
Agresivní chování
|
Агрессивное поведение
|
Definování agrese
|
Определение термина "агрессия"
|
Teorie agrese
|
Теории агрессии
|
Frustrace a agrese
|
Фрустрация и агрессия
|
Agrese jako naučené chování
|
Агрессивное поведение перенимается от других
|
Pozorování agrese v médiích
|
Агрессия - предмет пристального внимания СМИ
|
Agrese v různých sociálních
situacích
|
Агрессия в разных социальных обстоятельствах
|
Domácí násilí
|
Насилие в семье
|
Agrese ve škole a v práci
|
Насилие в школе и на работе
|
Agrese: od útoku k
interakci
|
Насилие: от нападения к взаимодействию
|
Normy jako kontrola agrese
|
Нормы, контролирующие агрессию
|
Skupinová agrese
|
Групповая агрессия
|
8
|
|
Sociální interakce:
kooperace a kompetice(konkurence)
|
Взаимодействие в социуме: сотрудничество и соперничество
|
Za hranicemi vlastního
zájmu: změna situací
|
Вне связи с личными интересами: изменение ситуации
|
Za hranicemi dyády a malé
skupiny
|
Вне отношений двоих людей, вне небольшой группы
|
Od dyády k velké skupině
|
От пары людей к большому сообществу
|
Od mezilidského k
meziskupinovému vztahu
|
От межличностных отношений к межгрупповым
|
Řešení konfliktu
|
Улаживание конфликта
|
Zásah třetí strany
|
Вмешательство постороннего
|
Zásah do struktury skupiny
|
Вмешательство в структуру группы
|
9
|
|
Afiliace, přitažlivost a
partnerské vztahy
|
Принадлежность, притягательность, партнерские отношения
|
Afiliace – potřeba
sociálního kontaktu, vztahu
|
Принадлежность к группе - потребность в общении, в
установлении отношений
|
Situace podněcující
afiliaci: Kdy se lidé sdružují?
|
Что благоприятствует притягательности? Как люди становятся
друзьями?
|
Pohnutky afiliace: Co lidé
hledají, vyžadují-li při stresu kontakt s druhými?
|
Мотивы установления отношений, что люди от них хотят?
Нуждаются ли в общении в стрессовой ситуации?
|
Účinky afiliace
|
Эффекты от установления отношений
|
Nedostatek afiliace a
osamělost
|
Недостаток общения и одиночество
|
Nedostatek afiliace a zdraví
|
Недостаток общения и состояние здоровья
|
Přitažlivost a vývoj vztahu
|
Притягательность и развитие отношений
|
Podmínky prostředí
|
Необходимые для этого социальные обстоятельства
|
Podobnost postojů
|
Подобие позиций
|
Přátelství jako vztah
|
Дружеские отношения
|
Pohlaví a přátelství
|
Пол и дружба
|
Milenecká přitažlivost
|
Сексуальная притягательность
|
Stereotyp tělesné
přitažlivosti
|
Стереотип сексапильного тела
|
Rodové rozdíly v
preferencích tělesné přitažlivosti a statusu
|
Генеалогические различия в представлениях о физической
притягательности и статусе
|
Partnerské vztahy:
spokojenost a zánik vztahu
|
Партнерские отношения: от бурных - к спокойным, а затем и
к их отсутствию.
|
Spokojenost ve vztahu
|
Удовлетворенность отношениями
|
Oddanost ve vztahu
|
Преданность партнеру
|
Důsledky rozchodů
|
Последствия расставания
|
10
|
|
Sociální vliv v malých
skupinách
|
Социальные влияния в малых группах
|
Konformita neboli vliv většiny
|
Конформизм - влияние большинства
|
Proč jsou lidé konformní:
normativní a informační vliv
|
Почему люди - конформисты? Обычные причины и СМИ
|
Normativní a informační vliv:
výzkumné důkazy
|
Обычные причины и влияние СМИ: что показали исследования
|
Inovace neboli vliv menšiny
|
Инновации - вклад меньшинства
|
Moc vytrvalé menšiny
|
Что может меньшинство?
|
Vliv většiny a menšiny: Dva
procesy, nebo jeden?
|
Влияния большинства и меньшинства: два процесса или один?
|
Vliv většiny a menšiny:
imitace versus originalita
|
Влияния большинства и меньшинства: действуй как принято,
или действуй наперекор обычаю
|
Rozhodování ve skupinách
|
Принятие решений в группах
|
Skupinová polarizace
|
Поляризация группы
|
Vysvětlení skupinové
polarizace
|
Причины поляризации группы
|
Skupinové myšlení: extrémní
případ skupinové polarizace
|
Групповое мышление: крайний случай поляризации группы
|
Uposlechnutí nemorálních
příkazů: sociální vliv autority
|
Подчинение безнравственным приказам. Влияние властей на
социум
|
Situační determinanty
poslušnosti
|
Обстоятельства, способствующие послушанию
|
Co byste udělali?
|
А как бы действовали вы?
|
Dynamika poslušnosti
|
Динамика послушания
|
11
|
|
Skupinový výkon
|
Продукт существования и деятельности группы
|
Determinanty skupinového
výkonu
|
Главные причины, влияющие на групповой продукт
|
Procesní zisky a ztráty
|
Приобретения и потери по ходу процесса
|
Individuální výkon v sociálním
kontextu
|
Индивидуальный вклад в контексте социума
|
Pouhá přítomnost
|
Безучастное присутствие
|
Obava z hodnocení
|
Боязнь узнать, как тебя оценивают другие
|
Konflikt pozornosti
|
Конфликт уважения
|
Mnohostranný přístup
|
Многоаспектный подход
|
Výsledek skupiny je kombinací
individuálních zdrojů
|
Продукт группы - сумма индивидуальных вкладов ее членов
|
Vzájemná závislost
|
Взаимозависимость
|
Pravidla sloučení zdrojů
|
Правила сложения индивидуальных вкладов
|
Procesní ztráty ve třech
úkolových aktivitách
|
Потери от трех видов целенаправленных действий в ходе
процесса
|
Generování nápadů
|
Генерирование идей
|
Sběr informací
|
Сбор информации
|
Rozhodování
|
Принятие решения
|
Předcházení procesním ztrátám
|
Меры предотвращения потерь в ходе процесса
|
Struktura skupiny
|
Структура группы
|
Diferenciace rolí
|
Распределение ролей
|
Diferenciace postavení
|
Иерархия
|
Komunikační vzorce
|
Образцы коммуникации
|
Překonávání dysfunkčních
aspektů skupinové struktury
|
Преодоление аспектов структуры группы, препятствующих ее
функционированию
|
12
|
|
Meziskupinové vztahy
|
Межгрупповые отношения
|
Co je meziskupinové chování?
|
Поведение групп по отношению друг к другу
|
Obecně rozšířené představy o
meziskupinovém konfliktu a předsudcích
|
Обыденные представления о межгрупповых конфликтах и пристрастиях
|
Předsudek jako osobnostní typ
|
Пристрастия - личностный тип
|
Teorie „obětního beránka“:
meziskupinová agrese jako výsledek frustrace
|
Теория "козла отпущения", межгрупповая агрессия
вследствие фрустрации
|
Interpersonální versus
skupinové chování
|
Межличностное поведение против группового
|
Meziskupinové chování jako reakce
na skutečné či představované zájmy skupiny
|
Межгрупповое поведение - защита реальных или воображаемых
интересов группы
|
Pouhé členství ve skupině
jako zdroj meziskupinové diskriminace
|
Безучастная принадлежность к группе - источник
межгрупповой дискриминации
|
Výzkum minimálních skupin
|
Исследование минимальных групп
|
Vysvětlení meziskupinové
diskriminace v minimálních skupinách
|
Объяснение межгрупповой дискриминации в минимальных
группах
|
Členství ve skupině a sociální
identita
|
Принадлежность группе и социальная идентичность
|
Kdo jsem já? Kdo jsme my?
|
Кто я такой? Кто такие мы?
|
Meziskupinová diferenciace
v přirozených podmínkách
|
Межгрупповая дифференциация в естественных условиях
|
Zvýhodňování vztažné
skupiny a skupinová identifikace
|
Извлечение выгод из принадлежности к референтной группе и
групповая идентичность
|
Podřadné postavení,
meziskupinové srovnávání a sociální nepokoje
|
Подчиненное положение, стремление к равенству групп и
социальные волнения
|
Zmírnění meziskupinového
konfliktu a změna negativních stereotypů
|
Сглаживание межгруппового конфликта и замена негативных
стереотипов
|
Nadřazené cíle
|
Высшие цели
|
13
|
|
Psychologie zdraví:
sociálněpsychologické hledisko
|
Психология здоровья: социально-психологический аспект
|
Chování a zdraví
|
Поведение и здоровье
|
Dopad chování na zdraví
|
Поведение влияет на здоровье
|
Determinanty chování ve
vztahu ke zdraví
|
Обстоятельства, определяющие поведение в плане сохранения
здоровья
|
Strategie změny chování ve
vztahu ke zdraví
|
Стратегии изменения поведения в плане сохранения здоровья
|
Stres a zdraví
|
Стресс и здоровье
|
Měření zásadních životních
událostí
|
Шкала масштабов поворотных событий биографии
|
Proč jsou zásadní životní
události tak stresující?
|
Почему поворотные события в жизни - столь стрессовый
фактор?
|
Jak může stres ovlivnit
zdraví?
|
Как стресс может влиять на здоровье
|
Faktory regulující vztah
mezi stresem a zdravím
|
Факторы, регулирующие отношения стресс - здоровье
|
***
Комментариев нет :
Отправить комментарий