Оглавление блога

четверг, 14 мая 2015 г.

Просто красивая сербская кириллица


Сербские школьники: навыки чтения
ЧИТАЛАЧКЕ НАВИКЕ СРЕДЊОШКОЛАЦА У СРБИЈИ
Зора Крњаић, Ивана Степановић и Драгица Павловић Бабић
Институт за психологију, Филозофски факултет, Београд

Апстракт
Аннотация


У оквиру истраживачке студије о слободном времену, интересовањима, културним потребама и навикама средњошколаца посебно су испитиване њихове читалачке навике. Циљ рада је да сагледамо читалачке навике средњошколаца које се испољавају у различитим медијима, пре свега, кроз читање књига, али и кроз читање штампе и коришћење интернета и да утврдимо њихову повезаност.
В рамках исследования о том, как школьники используют свободное время, об их хобби, культурных потребностях и навыках, исследовали и их читательские навыки. Цель нашей работы - анализ навыков чтения различных источников: книг, периодики и интернета у школьников, и взаимосвязи навыков чтения этих источников.


Истраживање је извршено на основу упитника на узорку од 2426 ученика из 26 средњих школа из девет градова у Србији. Резултати о развијености читалачких навика наших средњошколаца говоре да: 12% ученика не чита; 21% чита само обавезну лектиру; 40% чита лектиру и понекад књиге које нису обавезне; 20% чита лектиру, а често и друге књиге; а 7% су пасионирани читаоци.
2426 учеников 26 средних школ в 9 городах Сербии заполнили наш опросник. Результат: 12% не читают; 21% читают только книги и тексты, обязательные для школ; 40% обязательные и, иногда, необязательные; 20% обязательные, но и много необязательных; 7% читают "запоем".


Средњошколци немају формирану навику коришћења услуга библиотека, а најчешће читају популарну литературу и популарну науку. Најчитанији текстови у штампи се односе на разоноду и спорт. Развијеније читалачке навике средњошколаца повезане су са читањем рубрика које се односе на културу у дневним новинама, читање научнопопуларних часописа и коришћење едукативних компјутерских софтвера. Педагошке импликације рада указују да је неопходо развијати читалачке навике ученика кроз наставу и учење и подстицати ученике да користе и књиге и савремене медије у сазнајне сврхе.
Школьники почти не пользуются услугами библиотек, чаще всего читают беллетристику и научно-популярную литературу. Из периодики - развлекательную и спортивную. Для развития читательских навыков им следует читать рубрики "культура" в газетах, научно-популярные журналы, пользоваться компьютерными обучающими программами по разным дисциплинам. Итоговая рекомендация работы: педагоги должны побуждать их читать как книги, так и современные СМИ, специально для развития навыка.

Отличия сербского курсива от русского:


Комментариев нет :