Оглавление блога

среда, 16 сентября 2009 г.

Симпатичная особенность мышления некоторых азиатов

Симпатичная особенность мышления некоторых азиатов

Когда году в 1994 (кажись) южнокорейский пассажирский самолет врезался в гору где-то в Индонезии из-за неполадки автопилота, запал в душу комментарий какого-то эксперта по Би-Би-Си о том, что виновато традиционное конфуцианское воспитание пилотов, основанное на уважении к старшим. Дескать, подсознательно пилоты воспринимают автопилот как своего начальника, и хотя до столкновения с горой у них заблаговременно уже зародились сомнения в разумности его поведения (типа, высота по альтиметру не совпадала с высотой по данным автопилота, и они это заметили), они невольно гнали от себя столь непочтительные мысли, пока не увидели гору перед носом, но было уже поздно. Эксперт тогда сказал, что будь на их месте пилоты западного воспитания, чуть менее почтительно относящиеся к старшим, они, ни секунды не колебаясь, вовремя отключили бы этого сбрендившего робота и легко избежали бы столкновения. Комментарий прозвучал недели через 2 после катастрофы, после анализа записей разговоров в черных ящиках - подчеркиваю, это были не абстрактные предположения.

Два года назад переводя с английского половинку инструкции пользователя какого-то корейского оборудования, с удивлением заметил, что автор зачем-то везде искусственно выдерживает одинаковую глубину членения текста. Например, в нашей традиции в разделах 2 и 3 может не быть подразделов, а в разделах 4 и 5 (например), они есть. А в подразделе 3.3 могут быть подпункты:

1. Предостережения

2. Назначение

3. Описание основных узлов

3.1 Обзорное описание маслоочистителя

3.2 Шланги

3.3 Сепаратор

3.3.1 вал

3.3.2 барабан

3.3.3 подшипник

3.4 Насос

5. Блок запуска и управления

Так вот, корейский составитель инструкции пишет:

1. Предостережения

1.1 Предостережения

1.1.1 Предостережения

2. Назначение

2.1 Назначение

2.1.1 Назначение

3. Описание основных узлов

3.1 Обзорное описание маслоочистителя

3.1.1 Обзорное описание маслоочистителя

3.2 Шланги

3.2.1 Шланги

3.3 Сепаратор

3.3.1 вал

3.3.2 барабан

3.3.3 подшипник

3.4 Насос

3.4.1 Насос

5. Блок запуска и управления

и т.п.

Причем, ненужные, дублирующие подзаголовки есть не только на странице оглавления, но и на соответствующих страницах теста.

Теперь амбула, любуйтесь, господа:

Music, Language, and the Brain

Aniruddh D. Patel

OUP USA

526 pages

1: Introduction
2: Sound Elements: Pitch and Timbre
2.1: Introduction
2.2: Musical Sound Systems
2.3: Linguistic Sound Systems
2.4: Sound Category Learning as a Key Link
2.5: Conclusion
Appendixes
3: Rhythm
3.1: Introduction
3.2: Rhythm in Music
3.3: Rhythm in Speech
3.4: Interlude: Rhythm in Poetry and Song
3.5: Non-Periodic Aspects of Rhythm as a Key Link
3.6: Conclusion
Appendixes
4: Melody
4.1: Introduction
4.2: Melody in Music: Comparisons to Speech
4.3: Speech Melody: Links to Music
4.4: Interlude: Musical and Linguistic Melody in Song
4.5: Melodic Statistics and Melodic Contour as Key Links
4.6: Conclusion
Appendix
5: Syntax
5.1: Introduction
5.2: The Structural Richness of Musical Syntax
5.3: Formal Differences and Similarities between Musical and Linguistic Syntax
5.4: Neural Resources for Syntactic Integration as a Key Link
5.5: Conclusion
6: Meaning
6.1: Introduction
6.2: A Brief Taxonomy of Musical Meaning
6.3: Linguistic Meaning in Relation to Music
6.4: Interlude: Linguistic and Musical Meaning in Song
6.5: The Expression and Appraisal of Emotion as a Key Link
6.6: Conclusion
7: Evolution
7.1: Introduction
7.2: Language and Natural Selection
7.3: Music and Natural Selection
7.4: Music and Evolution: Neither Adaptation nor Frill
7.5: Beat-Based Rhythm Processing as a Key Research Area
7.6: Conclusion
Appendix
Afterword
References
List of Sound Examples
Lis of Credits
Author Index
Subject Index

  

Забавно, конечно, видеть отдельные введения и заключения к каждой главе.

Но цимус не в этом. Автор, по скромности, постеснялся указать в этом оглавлении, что после введения в КАЖДОЙ ГЛАВЕ есть свое оглавление, причем, гораздо более подробное, чем соответствующий раздел в основном:

Chapter 2 Sound Elements: Pitch and Timbre         7

  2.1 Introduction                                 9

  2.2 Musical Sound Systems                        11

    2.2.1 Introduction to Musical Sound Systems    11

    2.2.2 Pitch Contrasts in Music                 12

      Introduction to Musical Scales               14

      Cultural Diversity and Commonality in        16

      Musical Scale Systems

    2.2.3 Pitch Intervals as Learned Sound         22

    Categories in Music

      Pitch Intervals and a Perceptual Illusion    22

      Pitch Intervals and Melody Perception        23

      Pitch Intervals and Categorical Perception   24

      Pitch Intervals and Neuroscience             26

    2.2.4 Timbral Contrasts in Music               28

      The Rarity of Timbral Contrasts as a         30

      Basis for Musical Sound Systems

      Example of a Timbre-Based Musical System     34

  2.3 Linguistic Sound Systems                     37

    2.3.1 Introduction to Linguistic Sound         37

    Systems

    2.3.2 Pitch Contrasts in Language              39

      Pitch Contrasts Between Level Tones in       41

      Language: General Features

      A Closer Look at Pitch Contrasts Between     42

      Level Tones in Tone Languages

      Absolute Pitch in Speech?                    46

      Mapping Linguistic Tone Contrasts Onto       48

      Musical Instruments

    2.3.3 Timbral Contrasts in Language            50

      Timbral Contrasts in Language: Overview      52

      Timbral Contrasts Among Vowels               54

      Spectrum, Timbre, and Phoneme                58

      A Brief Introduction to the Spectrogram      60

      Mapping Linguistic Timbral Contrasts Onto    62

      Musical Sounds

    2.3.4 Consonants and Vowels as Learned         67

    Sound Categories in Language

      Consonants: Perception of Nonnative          68

      Contrasts

      Vowels: Brain Responses to Native Versus     71

      Nonnative Contrasts

      Sound Category Learning as a Key Link        71

    2.4.1 Background for Comparative Studies       72

      Dissociations                                73

      Hemispheric Asymmetries                      73

      A "Speech Mode" of Perception                76

      Summary of Background for Comparative        77

      Studies

    2.4.2 Relations Between Musical Ability and    78

    Linguistic Phonological Abilities

    2.4.3 Sound Category-Based Distortions of      80

    Auditory Perception

    2.4.4 Decay in Sensitivity to Nonnative        82

    Sound Categories

    2.4.5 Exploring a Common Mechanism for         83

    Sound Category Learning

  2.5 Conclusion                                   86

  Appendixes

    A.1 Sonic Notes on Pitch                       86

    A.2 Semitone Equations                         87

    A.3 Theories for the Special Perceptual        88

    Qualities of Different Pitch Intervals

      A.3.1 Sensory Consonance and Dissonance      88

      as the Basis for Musical Intervals

      A.3.2 Pitch Relationships as the Basis       91

      for Musical Intervals

      A.3.3 The Overtone Series as the Basis       92

      for Musical Intervals

      A.3.4 Future Directions in Research on       93

      the Basis of Musical Intervals

    A.4 Lexical Pitch Scaling as a Proportion      94

    of the Current Range

Chapter 3 Rhythm                                   95

  3.1 Introduction                                 96

  3.2 Rhythm in Music                              97

    3.2.1 The Beat: A Stable Mental Periodicity    99

    3.2.2 Meter: Multiple Periodicities            103

    3.2.3 Grouping: The Perceptual Segmentation    106

    of Events

    3.2.4 Durational Patterning in Music           112

      Duration Categories in Music                 112

      Expressive Timing in Music                   114

    3.2.5 The Psychological Dimensions of          117

    Musical Rhythm

  3.3 Rhythm in Speech                             118

    3.3.1 Rhythmic Typology                        119

      Periodicity and Typology                     119

      Phonology and Typology                       122

      Duration and Typology                        126

      Perception and Typology                      135

    3.3.2 Principles Governing the Rhythmic        138

    Shape of Words and Utterances

      Differences Between Linguistic and           141

      Musical Metrical Grids

      Questioning the Principle of Rhythmic        141

      Alternation in Speech

    3.3.3 The Perception of Speech Rhythm          143

      The Perception of Isochrony in Speech        143

      The Role of Rhythmic Predictability in       145

      Speech Perception

      The Role of Rhythm in Segmenting             147

      Connected Speech

      The Role of Rhythm in the Perception of      148

      Nonnative Accents

    3.3.4 Final Comments on Speech Rhythm:         149

    Moving Beyond Isochrony

  3.4 Interlude: Rhythm in Poetry and Song         154

    3.4.1 Rhythm in Poetry                         154

    3.4.2 Rhythm in Song                           156

  3.5 Nonperiodic Aspects of Rhythm as a Key       159

  Link

    3.5.1 Relations Between Musical Structure      159

    and Linguistic Rhythm

    3.5.2 Relations Between Nonlinguistic          168

    Rhythm Perception and Speech Rhythm

    3.5.3 Neural Relationships Between Rhythm      173

    in Speech and Music

  3.6 Conclusion                                   176

  Appendixes

    A.1 The nPVI Equation                          177

    A.2 Musical nPVI Values of Different Nations   178

Chapter 4 Melody                                   181

  4.1 Introduction                                 182

    4.1.1 Important Differences Between Musical    183

    and Linguistic Melody

    4.1.2 A Brief Introduction to Linguistic       185

    Intonation

  4.2 Melody in Music: Comparisons to Speech       190

    4.2.1  Grouping Structure                      190

    4.2.2  Beat and Meter                          194

    4.2.3  Melodic Contour                         194

    4.2.4  Intervallic Implications                196

    4.2.5  Motivic Similarity                      197

    4.2.6  Tonality Relations: Pitch Hierarchies   198

    4.2.7  Tonality Relations: Event Hierarchies   201

    4.2.8  Tonality Relations: Implied Harmony     202

    4.2.9  Meta-Relations                          203

    4.2.10 Musical Versus Linguistic Melody:       204

    Interim Summary

  4.3 Speech Melody: Links to Music                205

    4.3.1 Intonation and Phonology                 206

    4.3.2 Intonation and Perception                211

  4.4 Interlude: Musical and Linguistic Melody     216

  in Song

  4.5 Melodic Statistics and Melodic Contour as    218

  Key Links

    4.5.1 Melodic Statistics                       218

    4.5.2 Melodic Contour Perception               225

      Melodic Contour Perception in Acquired       226

      Amusia

      Melodic Contour Perception in Musical        228

      Tone Deafness

      The Melodic Contour Deafness Hypothesis      233

  4.6 Conclusion                                   238

  Appendix                                         238

Chapter 5 Syntax                                   239

  5.1 Introduction                                 240

  5.2 The Structural Richness of Musical Syntax    242

    5.2.1 Multiple Levels of Organization          244

      Scale Structure                              245

      Chord Structure                              248

      Key Structure                                251

    5.2.2 The Hierarchical Structure of            253

    Sequences

      Musical Event Hierarchies I: Structure       254

      and Ornamentation

      Musical Event Hierarchies II: Tension and    256

      Resolution

      Order and Meaning                            259

    5.2.3 Context Dependent Structural Functions   259

    5.2.4 Some Final Comments on Musical Syntax    261

  5.3 Formal Differences and Similarities          262

  Between Musical and Linguistic Syntax

    5.3.1 Formal Differences                       263

    5.3.2 Formal Similarities: Hierarchical        264

    Structure

    5.3.3 Formal Similarities: Logical Structure   265

    5.3.4 Formal Differences and Similarities:     267

    Summary

  5.4 Neural Resources for Syntactic               267

  Integration as a Key Link

    5.4.1 Neuropsychology and Dissociation         268

    5.4.2 Neuroimaging and Overlap                 271

    5.4.3 Using Cognitive Theory to Resolve the    276

    Paradox

      Syntactic Processing in Language I:          277

      Dependency Locality Theory

      Syntactic Processing in Language II:         278

      Expectancy Theory

      Syntactic Processing in Music: Tonal         280

      Pitch Space Theory

      Convergence Between Syntactic Processing     282

      in Language and Music

      Reconciling the Paradox                      284

    5.4.4 Predictions of a Shared-Resource         285

    Hypothesis

      Interference Between Linguistic and          285

      Musical Syntactic Processing

      Musical Syntactic Deficits in Aphasia        290

  5.5 Conclusion                                   297

Chapter 6 Meaning                                  299

  6.1 Introduction                                 300

    6.1.1 Music and Translation                    301

    6.1.2 What Does One Mean by "Meaning"?         303

  6.2 A Brief Taxonomy of Musical Meaning          305

    6.2.1  The Structural Interconnection of       305

    Musical Elements

    6.2.2  The Expression of Emotion               309

    6.2.3  The Experience of Emotion               315

    6.2.4  Motion                                  319

    6.2.5  Tone Painting                           320

    6.2.6  Musical Topics                          321

    6.2.7  Social Associations                     322

    6.2.8  Imagery and Narrative                   323

    6.2.9  Association With Life Experience        324

    6.2.10 Creating or Transforming the Self       324

    6.2.11 Musical Structure and Cultural          325

    Concepts

  6.3 Linguistic Meaning in Relation to Music      327

    6.3.1 Music and Semantics                      327

      The Semantics of Leitmotifs                  328

      Neural Evidence That Music Can Evoke         331

      Semantic Concepts

    6.3.2 Music and Pragmatics                     335

      Cognitive Aspects of Discourse Coherence     337

      Neural Aspects of Discourse Coherence        340

  6.4 Interlude: Linguistic and Musical Meaning    342

  in Song

  6.5 The Expression and Appraisal of Emotion      344

  as a Key Link

    6.5.1 Acoustic Cues to Emotion in Speech       345

    and Music

    6.5.2 Neural Aspects of Auditory Affect        347

    Perception

    6.5.3 Cross-Domain Influences                  348

    6.5.4 Emotion in Speech and Music: Future      349

    Directions

  6.6 Conclusion                                   350

Chapter 7 Evolution                                353

  7.1 Introduction                                 355

  7.2 Language and Natural Selection               358

    7.2.1  Babbling                                359

    7.2.2  Anatomy of the Human Vocal Tract        360

    7.2.3  Vocal Learning                          361

    7.2.4  Precocious Learning of Linguistic       361

    Sound Structure

    7.2.5  Critical Periods for Language           362

    Acquisition

    7.2.6  Commonalities of Structure and          363

    Development in Spoken and Signed Language

    7.2.7  Robustness of Language Acquisition      364

    7.2.8  Adding Complexity to Impoverished       365

    Linguistic Input

    7.2.9  Fixation of a Language-Relevant Gene    365

    7.2.10 Biological Cost of Failure to           366

    Acquire Language

    7.2.11 Other Evidence                          366

  7.3 Music and Natural Selection                  367

    7.3.1 Adaptationist Hypotheses                 368

      Sexual Selection                             368

      Mental and Social Development                369

      Social Cohesion                              369

    7.3.2 Testing Music Against the Evidence       371

    Used for Language Evolution

      Rate of Learning of Musical Structure        372

      Critical Period Effects                      374

      Robustness of Acquisition of Musical         375

      Abilities

      Biological Cost of Failure to Acquire        376

      Musical Abilities

    7.3.3 Infant Studies: Are We "Born Musical"?   377

      Innate Perceptual Predispositions: A         378

      Biological Example

      Innate Learning Preferences: A Biological    378

      Example

      Music and Infancy: Questions of Innateness   379

      Music and Infancy: Questions of              385

      Specificity

    7.3.4 Genetic Studies: What Is the Link        387

    Between Genetics and Music?

      An Example From Language                     388

      Genetics and Musical Tone Deafness           391

      Genetics and Absolute Pitch                  393

    7.3.5 Animal Studies: What Aspects of          395

    Musicality Are Shared With Other Animals?

      Animals, Absolute Pitch, and Relative        396

      Pitch

      Animals, Consonance, and Dissonance          396

      Animals and Tonality                         398

  7.4 Music and Evolution: Neither Adaptation      400

  nor Frill

  7.5 Beat-Based Rhythm Processing as a Key        402

  Research Area

    7.5.1 Domain-Specificity                       403

    7.5.2 Development                              405

    7.5.3 Human-Specificity                        408

  7.6 Conclusion                                   411

  Appendix                                         412

Вот, скачал на узтранслейшнз, а как увидел это оглавление, начисто отшибло всякое желание ее прочитать...

Осталось только разбить весь текст на главы, каждая из которых состоит из одного предложения, и сделать его же заголовком своей главы, типа:

Глава 1 - Вышел ёжик из тумана

Вышел ёжик из тумана.

Глава 2 - Вынул ножик из кармана

Вынул ножик из кармана.

Кажись, где-то у Борхеса что-то подобное было: текст, который сам является своим же оглавлением.

Комментариев нет :