THE CYBERNETICS OF “SELF”:
A THEORY OF ALCOHOLISM GREGORY BATESON |
Кибернетика "эго"
Теория алкоголизма Грегори Бейтсон |
|
|
The present essay is based upon ideas which
are, perhaps all of them, familiar either to psychiatrists who have had
dealings with alcoholics, or to philosophers who have thought about the
implications of cybernetics and systems theory. The only novelty which can be
claimed for the thesis here offered derives from treating these ideas
seriously as premises of argument and from the bringing together of
commonplace ideas from two too-separate fields of thought.
|
В основе этой работы - идеи, так или иначе знакомые либо
психиатрам, лечившим от алкоголизма, либо философам, раздумывавшим о выводах,
следующих из кибернетики и теории систем. Мы же выстраиваем на них всю
аргументацию, сводя воедино эти истины, каждая из которых банальна в одной из
двух упомянутых областей знаний. В этом и состоит новизна нашей работы.
|
|
|
In its first conception, this essay was
planned to be a systems-theoretic study of alcoholic addiction, in which I would
use data from the publications of Alcoholics Anonymous, which has the only
outstanding record of success in dealing with alcoholics.
|
Вначале она задумывалась как изучение алкогольной
зависимости в свете теории систем. Мы планировали использовать сведения из
публикаций "Анонимных Алкоголиков" - единственной организации,
достигшей значительных успехов в борьбе против этой зависимости.
|
|
|
It soon became evident, however, that the
religious views and the organizational structure of A. A. presented
points of great interest to systems theory, and that the correct scope of my
study should include not only the premises of alcoholism but also the
premises of the A.A. system of treating it and the premises of A. A. organization.
|
Вскоре стало ясно, что религиозные воззрения и
организационная структура А.А. очень интересны с точки зрения теории систем,
и что в нашей работе необходимо рассмотреть не только предпосылки
алкоголизма, но и особенности методики, применяемой А.А. для борьбы с этой
зависимостью, и структуру этой организации.
|
|
|
My debt
to A.A. wili be
evident throughout-also, I hope, my respect for that organization and
especially for the extraordinary wisdom of its co-founders, Bill W. and Dr. Bob. In addition, I have to
acknowledge a debt to a small sample of alcoholic patients with whom I worked
intensively for about two years in 1949-52,
in the Veterans Administration
Hospital, Palo Alto, California. These men, it should be mentioned, carried
other diagnosesmostly of “schizophrenia”-in addition to the pains of alcoholism.
Several were members of A.A. I fear that I helped
them not at all.
|
Из нее должно быть ясно, что автор многим обязан А.А., с
огромным уважением относится к этой организации, особенно высоко ценит
мудрость ее основателей Билла В. и доктора Боба. Он благодарен также небольшой
группе пациентов, лечившихся от зависимости, с которыми он тесно работал два
года: 1949-1952 в Госпитале ветеранов в Пало Альто, Калифорния. У них было по
два диагноза: кроме алкоголизма, вторым, в основном, была шизофрения.
Некоторые из них были членами А.А. Увы, вряд ли автор хоть чем-то им помог.
|
|
|
THE PROBLEM
|
Проблема
|
|
|
It is rather generally believed that “causes”
or “reasons” for alcoholism are to be looked for in the sober life of the
alcoholic. Alcoholics, in their sober manifestations, are commonly dubbed
immature,” “maternally fixated,” “oral,” “homosexual,” “passive-aggressive,”
“fearful of success,’’ “over-sensitive,” “proud,)) “affable,” or simply
“weak.” But the logical implications of this belief are usually not examined:
|
Преобладает убеждение, что алкоголиками становятся те, кто
в трезвом состоянии не в ладах с собой, или с окружающими из-за некоторых
своих особенностей: это "незрелость" личности, властная мать,
оральный тип сексуальности, гомосексуальность, боязнь успеха, не находящая
выхода агрессия, сверхчувственность, гордыня, добродушие, просто слабость
характера. Над логическими последствиями всех вышеперечисленных особенностей
личности никто не задумывался.
|
|
|
(1) If
the sober life of the alcoholic
somehow drives him to drink or proposes the first step toward intoxication,
it is not to be expected that any procedure which reinforces his particular
style of sobriety will reduce or control his alcoholism.
|
(1) Если причина алкоголизма кроется в трезвом состоянии
личности, вряд ли укрепление трезвости именно данного типа снизит алкогольную
зависимость, или избавит от нее.
|
|
|
(2) If his style of sobriety drives him to drink, then that
style must contain error or pathology; and intoxication must provide some-at
least subjective-correction of this error. In other words, compared with his
sobriety, which is in some way “wrong,” his intoxication
must be in some way “right.” The old tag “In vim ven’tas” may contain a truth more profound than is usually
attributed to it.
|
(2) Если причина алкоголизма - в трезвом состоянии
личности, значит что-то нарушено в этом ее состоянии, в ней есть какая-то
патология. Напиваясь, человек, устраняет это нарушение или патологию, или ему
кажется, что устраняет. Иными словами, этот "разлад" в трезвом состоянии,
так или иначе, исчезает или устраняется в пьяном. Древняя поговорка "In vino veritas" содержит смысл более глубокий, чем это
принято считать.
|
|
|
(3) An
alternative hypothesis would suggest that when sober, the alcoholic is
somehow more sane than the people around him, and that this situation is
intolerable. I have heard alcoholics argue in favor of this
possibility, but I shall ignore it in this essay. I think
that Bernard Smith, the non-alcoholic legal representative of A.A., came close to the mark when he said, “the [A.A.]
member was never enslaved by alcohol. Alcohol simply served as an escape
from personal enslavement in the false ideals of a mаterialistic
society” (A.A., 1957, p. 279, italics added). It is
not a matter of revolt against
insane ideals around him but of escaping from his own insane premises, which
are continually reinforced by the surrounding society. It is
possible, however, that the alcoholic is in some way more vulnerable or
sensitive than the normal to the fact that his insane (but conventional)
premises lead to unsatisfying results.
|
(3) Есть и противоположное мнение: в трезвом состоянии
алкоголик более психически здоров, чем окружающие, и осознание этого для него
невыносимо. Этой точки зрения придерживаются некоторые алкоголики, но в
данной работе мы ее не рассматриваем. Пожалуй, удачнее всего ее изложил
юридический представитель А.А. Бернард Смит, сам не алкоголик: "члены
[А.А.] не рабы алкоголизма. Алкоголь для них лишь способ "побега"
из рабства собственных ложных представлений о материалистическом
обществе" (А.А. 1957, стр. 279). Это не бунт против окружающего безумия,
а бегство от своих собственных безумных представлений, постоянно
подкрепляемых окружающими. Возможно, алкоголик просто более, чем нормальные
люди, уязвим или чувствителен к тому, что его безумные, но общепринятые
представления, приводят к неудовлетворительным результатам.
|
|
|
(4) The
present theory of alcoholism, therefore, will provide
a converse matching between the sobriety and the intoxication, such that the
latter may be seen as an appropriate subjective correction for the former.
|
(4) В современных представлениях об алкоголизме причудливо
переплетаются трезвость и опьянение, причем, субъективно, опьянение
исправляет "неполадки" трезвого состояния.
|
|
|
(5) There
are, of course, many instances in which people resort to alcohol and even to
extreme intoxication as an anesthetic giving release from ordinary grief,
resentment, or physical pain. It might be argued that the
anesthetic action of alcohol provides a sufficient converse matching for our
theoretical purposes. I shall, however, specifically exclude these
cases from consideration as being not relevant to the problem of addictive or
repetitive alcoholism; and this in spite of the undoubted fact that “grief,”
“resentment,” and “frustration” are commonly used by addicted alcoholics as excuses for drinking. I shall
demand, therefore, a converse matching between sobriety and intoxication more
specific than that provided by mere anesthesia.
|
(5) Несомненно, зачастую, потребляя алкоголь, даже
злоупотребляя им, человек смягчает чувство горя, досады, или даже физическую
боль. Казалось бы, это болеутоляющее действие алкоголя сводит воедино идеи
разных наук, в мере достаточной, чтобы служить обоснованием наших
теоретических построений. Однако, автор считает эти факторы не релевантными
для обсуждения проблемы алкогольной зависимости, или частых запоев, хотя
"горем", "досадой" и "разочарованием" сами
алкоголики часто оправдывают пьянство. Автор намерен найти взаимосвязь
трезвого и пьяного состояний более конкретную, чем просто смягчение душевных
страданий.
|
И т.д. Документ .pdf на 17
страниц всего.
См. также мой пост: Психологическая реабилитация наркоманов
http://perevod99.blogspot.ru/2010/09/blog-post_20.html
Комментариев нет :
Отправить комментарий